ایران استارز

بهترین و جذاب ترین مطالب روز

ایران استارز

بهترین و جذاب ترین مطالب روز

همه آنچه که در مراسم تحلیف دکتر روحانی گذشت ...


رئیس دولت یازدهم امروز (یک‌شنبه 13 مردادماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی  در حضور مردم و نماینگان آنها  مراسم تحلیف را به جا آورده و سوگند یاد کند.

 

 

بر اساس این گزارش؛ اخبار لحظه‌ به لحظه مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی به شرح زیر است:

15- مسئولان هماهنگی مراسم در حال انجام آخرین تغییرات صحن‌علنی برای برگزاری مراسم تحلیف هستند.

15:05- تعدادی از نمایندگان مجلس در حال ورود به صحن‌علنی مجلس هستند.

15:10 - یاسر هاشمی برای حضور در مراسم تحلیف دکتر روحانی در صحن حاضر شد و مهمانان خارجی این مراسم در حال ورود به صحن هستند.

15:22 - علی‌عسگری از میهمانان حاضر در مراسم تحلیف وارد صحن‌علنی شد و هم‌اکنون تمامی خبرنگاران و میهمانان در انتظار آغاز رسمی مراسم تحلیف هستند.

15:34- آیت الله جنتی، آیت الله موسوی بجنوردی، آیت الله دری نجف آبادی، نعمت زاده، محمدجواد ظریف، واعظی و خاویر سولانا وارد صحن علنی شدند.

15:39- آیت الله آملی لاریجانی وارد مجلس شد و مورد استقبال افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس قرار گرفت.

15:40- حجت اسلام و المسلمین ناطق نیز بعد از حضور در مجلس مورد استقبال حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس قرار گرفت.

15:41- اسحاق جهانگیری در صحن مجلس حاضر شد.

15:42- محسن رضایی در مجلس حضور یافت و حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد از وی استقبال کرد.

15:45- سردار جعفری در صحن حضور یافت.

15:46- قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم برای حضور در مراسم تحلیف دکتر روحانی وارد صحن شد.

15:48- سید محمود علوی، قدرت الله علیخانی، اسماعیلی عضو شورای نگهبان، احمد ترکان و طریقت منفرد وارد مجلس شد.

15:51- سردار احمدی مقدم و رئیسی معاون اول قوه قضاییه در مجلس حضور یافتند.

15:53- حجت الاسلام پورمحمدی نیز وارد مجلس شد. همچنین علی پروین از پیشکسوتان فوتبال نیز برای حضور در مراسم وارد صحن شد.

15:55- حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مجلس حاضر شد.

15:56- آیت الله هاشمی رفسنجانی به همراه همسر و فرزندانش برای حضور در مراسم تحلیف وارد صحن شد.  

15:58- سردار رحیم صفوی مشاور مقام معظم رهبری در امور دفاعی وارد صحن مجلس شد.

15:59- سعید جلیلی، کاندیدای پیشین ریاست جمهوری، حیدر مصلحی و علی اکبر صالحی وارد مجلس شدند.

16- حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور یازدهم وارد مجلس شد.

حسین فریدون، محمدرضا صادق، محمد نهاوندیان وی را همراهی می‌کنند. علی لاریجانی، ابوترابی‌فرد و باهنر از روحانی استقبال کردند.

16:02- سرلشگر فیروزآبادی برای حضور در مراسم تحلیف دکتر روحانی در مجلس حاضر شد.

16:05- آیت الله موحوی کرمانی وارد مجلس شورای اسلامی شد.
 
همچنین  علی لاریجانی از میهمانان و سران داخلی مراسم تحلیف ریاست جمهوری یازدهم دعوت کرد تا برای آغاز مراسم در صحن علنی حضور یابند. 

16:10- سید حسن خمینی در صحن علنی حضور یافت، همچنین احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین ایران غایب اصلی مراسم تحلیف است.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، معاون امور قانون اساسی دولت احمدی‌نژاد ، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم، عباسی وزیر کار و تعاون و صالحی وزیر خارجه دولت دهم در مراسم تحلیف حاضرند.

16:13- جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستورکار مراسم تحلیف رئیس‌جمهور با نواختن زنده سرود جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر سمفونیک حاضر در صحن علنی مجلس و قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید  وحضور 249 نفر از نمایندگان به صورت رسمی آغاز شد. 

16:15- سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی اغاز شد.

علی لاریجانی در ابتدای سخنان خود از حضور مقامات کشورهای خارجی حاضر در مراسم تحلیف از جمله نمایندگان حزب‌الله لبنان، حماس و تشکر کرد. 


16:27- محمدرضا رحیمی معاون اول دولت احمدی‌نژاد به جمع میهمانان مراسم تحلیف پیوست.

16:40 سخنرانی آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه آغاز شد.

لزوم توجه مسئولان کشور به خصوصیات سوگند رئیس‌جمهور/هرسه قوه در برابر قانون مسئول‌اند

 آیت الله صادق آملی لاریجانی در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید اظهار داشت: خداوند را برای توفیق حضور در این مجلس گرامی و ایام نورانی شکر می‌کنم.

وی ادامه داد: فضای این مجلس برخواسته از ملت همانند نظام جمهوری اسلامی نعمتی بزرگ است که باید شکرگذار آن باشیم.

رئیس قوه قضایه تصریح کرد: ملت جمهوری اسلامی بار دیگر با حضور آگاهانه حماسه سیاسی خلق کردند که آثار آن تا سالها باقی خواهد ماند.

آیت الله آملی لاریجانی ضمن تبریک به رئیس‎‌جمهور جدید گفت: با تحلیف امروز دوره جدیدی از دولت آغاز می‌شود و متن سوگندی که رئیس‌جمهور یاد می‌کند بسیار مهم است.

 رئیس دستگاه قضا افزود: در ابتدای این سوگند آمده است که من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند متعال سوگند می‌خورم که پاسدار مذهب رسمی جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشم.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: همین فقره از سوگند لوازم مهمی دارد که آنچه نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی بیان می‌کند نظام و مذهب بوده که دارای خصوصیاتی است که توجه و انجام ان برای همه مسئولان مدیران به خصوص مسئولان عالی کشور ضروری است.

وی به چهار خصوصیت مهم در متن سوگندنامه که باید به مورد مداقه قرار گیرد، اشاره کرد و گفت: از جمله مهمترین خصوصیات نظام جمهوری اسلامی مبتنی بودن آن بر ایمان به خدای یگانه، اعتقاد به حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر خدا است که این نص بند اول از اصل 2 قانون اساسی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ایمان به خدا و تسلیم در برابر او نحوه خاصی از حیات را می‌طلبد که مردم با رأی بالا به قانون اساسی نحوه خاصی از حیات را خواستار شدند که قرآن آن را به نحو احسن ترسیم کرده است و سنت و روایت مبین این امر هستند.

وی افزود: قرآن برای مومنان حیات خاصی را ترسیم می‌کند که حیات طیبه حیات خاص مومنان است و این همان حیاتی است که نظام اسلام به دنبال آن است. 

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه اصل سوم قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی را موظف کرده که همه امکانات خود را برای اصول شانزده گانه قانون اساسی در برگیرد، اظهار داشت: ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و اخلاق و مبارزه با فساد و تباهی و تمامی آنچه که در این بند یاد شده اگر به نیکی درج شوند همان حیات طیبه قرآنی است.

وی تأکید کرد: همین یک بند از قانون اساسی کافی است که به وظایف سنگین دولتمردان پی ببریم که البته به نظر می‌رسد لفظ دولت در صدر این بند به معنای عام گرفته شده باشد اما حاکمیت شامل همه قوا بوده و مخصوص قوه مجریه نیست و بنابراین همه قوای کشور به‌خصوص قوه مجریه که امهات کشور را برعهده دارد در برابر قانون مسئولند.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در عین احترام به سایر ملل و در عین بهره گرفتن از تجارب بشری در هر جای دنیا، راه زندگی و اساس خود را در بهره‌گیری از آیات قرآنی قرار داده است.
 
وی بر ضرورت تعقل و عقلانیت که در آیات قرآنی تاکید شده، اشاره کرد و گفت: عقلانیت نظام جمهوری اسلامی ایران با ابتلا به آموزه‌های قرآنی بوده و در بند دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی عقلانیت دارای نقش بنیادینی در قوانین است. 
 
رئیس قوه قضاییه افزود: در سوره رعد، آل عمران و سوره نمل بر عقلانیت تاکید شده است بنابراین با توجه به آیات قرآن کریم به عنوان منبع معارف حقه برای مسلمانان و وحی مورد اشاره، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با عقل و عقلانیت تردیدی نیست. 
 
آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: عقل و عقلانیتی که قرآن بر آن تاکید می‌کند عقل ابزاری مدرنیته نبوده بلکه عقلی با بنیان و متوجه عمیق‌ترین لایه‌های وجودی عالم در بعد نظری و عملی است.
 
وی بیان کرد: براساس آیات قرآن خردمندان و اولوالباب کسانی هستند که به عمیق‌ترین لایه‌های هستی تاکید دارند و در خلقت آسمان‌ها و زمین تفکر می‌کنند و این خلقت را دارای غایت و هدف می‌دانند که بطلانی در مسیر آن وجود ندارد.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در سوره رعد در تبیین اولوالباب آمده؛ آن‌ها کسانی هستند که به عهد خداوند وفا کرده و میثاق الهی را نقض نمی‌کنند.
 
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: خردمندی وعقلانیت موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران با عقلانیتی که در بسیاری از نظام‌های سیاسی دنیا که در بستر مدرنیته متولد می‌شوند متفاوت است.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی بیان کرد: عقلانیت مدرنیته و بسیاری از ایدئولوژی‌های لیبرال دمکراسی عقلانیت ابزاری بوده یعنی عقلانیتی که حساب‌گر است و در بنیان‌های هستی شناسانه و ارزشی عالم تفکر نمی‌کند. 
 
رئیس قوه قضاییه در ارتباط با حقوق شهروندی و حقوق بشر تصریح کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این امر نقش پررنگی داشته چراکه در اصول متعدد و همین طور فصل سوم اصل 19 تا 43 قانون اساسی به آن اشاره شده است. 
 
وی ادامه داد: اصول مذکور عمدتا در باب حقوق آحاد ملت است که بنیان‌های این حقوق در معارف اسلامی بوده همان طور که امام علی(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر برای انسان به ماهوی انسان حقوقی قائل است. 
 
آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: ما مفتخریم که به دینی منتسب هستیم که اولیای آن غریب به 1400 سال پیش علاوه بر اینکه حقوق انسانی را به رسمیت شناخته‌اند به این مهم عمل نیز کرده‌اند و اکنون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ملهم از این معارف حقه همان مسیر را می‌پیمایند. 
 
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: طبق اصل 19 قانون اساسی حقوق شهروندان از هر قوم و قبیله‌ای که باشند به رسمیت شناخته شده و رنگ و نژاد سبب امتیاز نخواهد بود. 

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: ما در رعایت حقوق بشر به مدعیان حقوق بشر که خود زندان ابوغریب و گوانتانمو را برپا کرده و هزاران انسان را در افغانستان، عراق، فلسطین و بحرین به خاک و خون می‌کشند کاری نداشته بلکه به رسول خدا(ص) و امام علی(ع)، شهید عدالت اقتدا می‌کنیم چرا که رفتار و گفتارشان ترجمان وحی بود. 
 
رئیس قوه قضاییه در ارتباط با امر اقتصاد و معیشت مردم تصریح کرد: این امر از مهام امور مورد توجه قانون اساسی بوده و در فصل چهارم قانون اساسی در اصول 43 تا 56 به اقتصاد و امور مالی که مستقیما به وضع معیشت مردم مربوط می‌شود، پرداخته است. 
 
وی در ادامه افزود: امروز کشور شرایط ویژه‌ای دارد و تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است که گرچه با صلابت مردم و تدبیر مسئولان به حول و قوه الهی از این عقبه‌ها هم عبور خواهیم کرد چنانچه در طول 30 سال گذشته انقلاب اینگونه عمل کرده‌ایم، بنابراین تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد. 
 
رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: با توجه به مطالب مطرح شده از حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که خود شخصیتی فهیم، متین، مدبر و برخواسته از حوزه و دانشگاه است می‌خواهم که در سوگند شرعی و قانونی که به موجب اصل 121 قانون اساسی به عمل می‌آورد ملتزم شود که پاسدار قانون اساسی در کلیت آن و مذهب رسمی کشور و نظام جمهوری اسلامی باشید و خود را وقف خدمت به مردم و ترویج دین و اخلاق کنید.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: از خداوند قادر و متعال توفیق جنابعالی را در انجام این وظایف و التزامات خواستارم و امیدوارم با همکاری و تعامل سازنده میان تمامی قوا فصل نوینی در اعتلای نظام جمهوری اسلامی و خدمت رسانی بر ملت شریف و بصیر ایران گشوده شود.
 
رئیس قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: از خداوند متعال سعادت ملت عزیز و دوام عمر و سلامت و توفیقات الهی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظله العالی را مسالت می‌نمایم.

16:58- دکتر حسن روحانی سوگند ریاست جمهوری خود را ادا کرد.

17:01- سخنرانی رئیس جمهور ایران آغاز شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: ملت بزرگ و شریف ایران، مهمانان ارجمند، ملت ایران، روسای محترم جمهور، نخست وزیران، روسای مجلس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای همسایه و دوست، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، روسای محترم قوه مقننه و قضاییه و اعضای مجلس خبرگان، رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس و اعضای دفتر مقام معظم رهبری و اعضای بیت امام راحل(ره)، اعضای محترم دولت، همه مسئولان دولت، کشوری و لشکری، علما و روحانیون ارجمند، خانواده‌های شهدا و ایثارگران، نخبگان، اندیشمندان، فرهیختگان و خبرنگاران محترم، خانم‌ها و آقایان! با سوگندی که در این مجلس باشکوه ادا کردم، اکنون رسما مسئولیت خطیر قوه مجریه، پاسداری از قانون اساسی و پاسخگویی به خواسته‌های به حق ملت شریف ایران را پذیرفته‌ام. 
 
وی افزود: باور دارم تشکیل دولت راستگویان، اخلاق‌مداران و مردم‌داران نزدیک‌ترین مسیر برای پیروی از پیامبر رحمت(ص) است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی خاطر نشان کرد: اینکه مسئولیت دولت جدید در ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و در عین حال شروع این مسئولیت با 14  مرداد که یادآور پیروزی مردم در نهضت مشروطه و سرآغاز قانونگرایی در تاریخ جنبش‌های آزادی خواه ملت ایران است نیز تقارن دارد را به فال نیک می‌گیرم و از خداوند مسالت می‌نمایم در این مسیر دشوار درهای رحمت خویش را بر روی مردم بزرگوار ایران و این خادم ملت بگشاید و تقدیری نیکو و شایسته برای مردم و کشور رقم بزند.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 گفت: مردم ایران در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگی آفریدند.

وی افزود: ملت بزرگی که فراز و نشیب‌ها و سختی‌های زیادی را تحمل کردند و با رویی سرشار از نشاط و شادابی، تعهد به کشور و آینده آن و مردم‌سالاری نظام را بار دیگر به نمایش گذاشتند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: در این انتخابات مردم با لبخند به زندگی و مشارکتی کم‌نظیر خواسته خود را از طریق صندوق رأی به کرسی نشاندند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی ادامه داد: رهبر فقید و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام راحل(ره) میزان را رأی ملت و مردم اعلام نمودند و امروز به اعتبار رأی مردم و امضای آن از سوی رهبری، متعهد به انجام این مسئولین می‌شوم که فراتر از توان هر شخص حقیقی است.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته پیام این صندوق‌ها را بسیار تحمل کردم، تصریح کرد: مردم با رأی خود مشخص کردند بر کدام مشی و اندیشه پا فشردند و آن را ادامه راستین آرمان‌ها می‌دانند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی افزود: همه کسانی که به اینجانب رأی دادند و یا به دیگر افراد و کاندیداها رأی دادند و حتی پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند، همه شهروند ایران هستند و از همگی از حقوق شهروندی برخوردارند. دولت تدبیر و امید بر خود مکلف می‌داند خواسته‌های قانونی همه آنان را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: من نماینده همه مردم ایران هستم و سرمایه این دولت در مسیر اتکا به خداوند و اعتماد به مردم ایران و بهره‌گیری از همه سرمایه‌های انسانی، مادی این مرز و بوم است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مردم ایران به اعتدالگرایی رأی مثبت دادند و کانون فکری دولت در محور اعتدال برقرار خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر روحانی افزود: اعتدالگرایی به معنای توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی به منافع حزبی و جناحی است.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید بر اجتماع ملی، بردباری، قانونگرایی در تعاملات سیاسی تأکید می‌کند، گفت: بنیان این دولت مقام فکری و عدم فاصله گرفتن از توهم و تمرکز بر تفکر برنامه شفافیت و استفاده از حقیقت‌ها است.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را مورد استفاده قرار خواهد داد که مناسبات و اعتدالگرایی را شالوده مدیریت کشور قرار دهد و همچنین تهدید را کاهش و ثروت‌ها را افزایش دهد.

رئیس‌جمهور افزود: اعتدال گرایی بر اخلاق اصرار دارد و از طریق گفتگو و تلاش دارد با برنامه‌های میان مدت و بلند مدت شکاف‌های اجتماعی را به حداقل برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی اظهار داشت : دولت تدبیر  وامید بر حاکمیت قانون ، رعایت حقوق و آزادی‌های همه شهروندان ، پاسخگویی به جامعه وبه مدیرت علمی تاکید خواهد داشت.

وی درادامه افزود : مردم تغییر ، تحول و تعالی را می خواهند، مردم می خواهند از فقر و تبعیض به دور باشند، مردم می خواهند حرمت و کرامت داشته باشند، مردم می خواهند در فضایی آزاد معنوی ، و عقلانی زندگی کنند که در آن پدران و مادران جامعه ما در پی آینده ای مطمئن برای فرزندانشان هستند. 
 
رئیس‌جمهور منتخب اظهار داشت: جوانان ما می‌خواهند فرصت شکوفایی و کار ابتکار داشته باشند، دریک کلام مردم می خواهند بهتر زندگی کنند ، عزت داشته باشند و از زندگی با ثباتی برخوردار شوند وجایگاه شایسته خود را در میان ملت ها بازیابند. 
 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه سخنان خود به نقش زنان اشاره کرد و گفت: از آغاز انقلاب اسلامی زنان فهیم این سرزمین بر مبنای اندیشه‌های والای حضرت امام (ره) دوشا دوش مردان در جهت توسعه و اعتلای  کشور حضوری همه جانبه داشتند.

وی تصریح کرد: آنان همواره کوشیده اند، به عنوان نیمی از جامعه بزرگ ما در خلق حماسه های جاودان نقش آفرین باشند، انتخابات 24 خرداد ماه نیز جلوه گاه دیگری از این شگفتی آفرینی ها بود.

رئیس جمهور منتخب  اظهار داشت: در پی گامهای بلندی که نظام اسلامی برای تکریم منزلت زنان برداشته است، دولت تدبیر و امید استیفای هر چه بیشتر زنان و ایجاد فرصت برابر در زمینه های اجتماعی را از اهم وظایف خود می داند و فراهم آوردن زمینه های اجتماعی و حقوقی لازم برای نقش آفرینی هر چه بیشتر آنان در عرصه های مختلف را در دستور کار خود قرار می دهد .
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت : یکی از اهداف کلیدی دولت مبارزه با فساد و تبعیض خواهد بود، همه دستگاهها و نهادها و مسئولان باید دست به دست هم دهند تا مبارزه ای جدی با نابرابری و فساد را آغاز کنند.
 
رئیس جمهور منتخب تصریح کرد: اگر با فساد مبارزه کنیم فعالیت و رقابت اقتصادی مردم معنا پیدا می کند، از منابع ملی به صورت درست وبهینه استفاده می شود، شایسته سالاری گسترش پیدا می کند و از همه مهمتر مبارزه با فساد، عدالت و شکوفایی اقتصادی را بوجود می آورد در چنین شرایطی فقر و تبعیض از جامعه رخت بر خواهد بست.

وی افزود: رویکرد اصلی دولت یازدهم زمینه‌سازی برای مشارکت گسترده مردم است که سرلوحه سیاست‌های تمامی بخش‌های دولت خواهد بود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی تصریح کرد: در این رویکرد کارآمدی، شفافیت، فراهم آوردن فضای کسب و کار مناسب، ترویج فرهنگ کار‌آفرینی، ساماندهی سرمایه انسانی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی، دستیابی فزاینده به علوم و فنون، و تأمین رفاه اساسی اساس سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد‌ها خواهد بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت : دولت تدبیر و امید برای خود رسالتی جدی قائل است تا از درد‌ها و رنج‌های ملت ایران بکاهد و نشاط را به زندگی ایرانیان بازگرداند برای تحقق چنین هدفی قدرت و ثروت ملی را باید افزایش دهیم، خرد جمعی را مبنای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار دهیم.

وی افزود: باید به بخش‌های غیردولتی اعتماد کنیم و تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم، ما باید به مردم اعتماد کنیم و با آنها صادقانه سخن بگوییم و شرایطی را فراهم آوریم تا مردم مسئولیت‌پذیری در اداره کشور و تأمین معاش خود را بپذیرند و مداخله اقتصادی و فرهنگی دولت در زندگی آنها کاهش یابد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: چنین چارچوبی زمینه گسترش اخلاق اجتماعی، رشد فردی، دین‌مداری و آزادی‌های مدنی را تحقق خواهد بخشید.

وی اظهار داشت: دولت باید ساختارها را اصلاح کند تا مردم بتوانند با اتکا به فعل همت و سرمایه خود رشد کنند و توسعه ملی را فراهم آورند.

رئیس‌جمهور کشورمان تأکید کرد : اقلیم‌های متنوع فرهنگی و سرمایه‌ها و زیبایی‌های این کهن بوم و بر است ایرانیان در همه جای این سرزمین به خوبی آموخته‌اند که دوشادوش هم با احترام افتخار زندگی کنند.

وی تصریح کرد: اگر چه از اقدامات فراوانی در جهت توسعه منطقه‌ای و استیفای حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی برداشته شده است اما متأسفانه هنوز هم کاستی‌ها و نارسایی‌هایی وجود دارد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید برخود فرض می‌داند که زمینه استیفای این حقوق را به بهترین وجه فراهم نماید و ارتقای کرامت و خلاقیت فرهنگی و اجتماعی همه هموطنان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

وی اظهار داشت: امروز مردم ایران نسبت به مشکلات و نارسایی‌های موجود در کشور هم آگاهی و هم دغدغه دارند اما همین مردم با مشارکت فعال در انتخابات امید آفریدند تا با فکر و برنامه اعتدال و قانون‌گرایی شرایط کشور را به سوی بهبود و توسعه پایدار سوق دهند.

رئیس‌جمهور کشورمان تأکید کرد: در عرصه سیاست خارجی با قاطعیت تمام و بعنوان منتخب مردم شریف ایران اعلام می‌دارم که جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه است.

وی افزود: ایران لنگرگاه ثبات در این منطقه پرآشوب است، ما در پی تغییر مرزها و دولت‌ها نیستیم نظام سیاسی هر کشور به خواست و اراده عمومی مردم آن کشور بستگی دارد.

رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: ما با هر گونه دگرگونی در نظام‌های سیاسی که از طریق مداخلات خارجی شکل می‌گیرد مخالفیم و به کار گیری زور را نقطه مقابل مردم‌سالاری و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها می‌دانیم، مخالفت و ستیز با هرگونه زورگویی، سلطه و تجاوز و مخصوصا تعارض نظامی جزوی از فرهنگ اسلامی انقلابی و ایرانی ماست.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر روحانی تصریح کرد: آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما نه فقط یک آرزو و یک خواسته است بلکه نیاز و ضرورتی همه جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: تلاش همه جانبه برای پایان دادن به ناآرامی‌ها، برادرکشی‌ها، خشونت‌های فعلی و قبیله‌ای، و بی‌عدالتی‌ها در هر نقطه از جهان، خواست قطعی همه ملت‌ها در جامعه جهانی امروز است.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: در جهان به هم پیوسته کنونی هیچ قدرتی نمی‌تواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و ناامن کردن دیگران بدست آورد.

وی تصریح کرد: رفاه، امنیت و توسعه کالاهای جهانی و غیرقابل انحصار هستند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر روحانی اظهار داشت: در تعاملات بین‌‌المللی دولت تلاش خواهد نمود تا با ایجاد اعتماد متقابل بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان امنیت ملی خود و پیرامونی خود را گسترش دهد.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: شفافیت کلید گشودن باب اعتماد است.

وی ادامه داد: تنش زدایی ، ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: با صراحت اعلام می کنم که ایران هیچگاه سر جنگ با دنیا نداشته است و ما تمامی تلاش خود را معطوف به مخالفت با جنگ افروزان و جنگ طلبان خواهیم کرد. 
 
وی افزود: ایران بهای سنگینی را برای آزادی خود پرداخت کرده و همچنان برای سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است و گرچه تحریم ها فشار بسیاری بر مردم وارد کرده اما مشارکت مردم در انتخابات نشان داد که آنها در حفظ حقوق و منافع خود هوشیارند . 
 
رئیس جمهور تاکید کرد :ملتی که برخوردار از انسجام ملی و مشارکت گسترده و در کمال آرامش در انتخابات شرکت می کنند را نمی توان با تحریم به تسلیم وا داشت و یا به جنگ تهدید کرد. 
 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی تنها راه تعامل با ایران را گفتگو از جایگاه برابر ، اعتمادسازی متقابل و کاستن از خصومت‌ها دانست و گفت: تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک از موضع برابر مبنای روابط با کشورها را تشکیل خواهد داد. 
 
رئیس قوه مجریه اظهار داشت: متناسب با رفتار و برخورد طرفهای مقابل در جهت بهبود اوضاع حرکت خواهیم کرد و به صراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسب می‌خواهید نه با زبان ترحیم بلکه با زبان تکریم با ایران سخن بگویید. 
 
 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی متذکر شد: دست همکاری به سوی همه  نهادها و دستگاههای مسئول در کشور دراز می‌کنم چراکه دولت تدبیر و امید برای تحقق اقدامات عالی کشور، افزایش شوکت ایرانیان و کرامت مردم ایران به همفکری و هم‌اندیشی همه مسئولین نیازمند است. 
 
وی خاطر نشان کرد: امید دارم که با همکاری و همدلی پاسخگوی مردم ایران بوده و بتوانیم آینده بهتری را رقم بزنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در ادامه سخنان خود گفت: امیدوارم که همه قدر این فرصتی را که اکنون پیش آمده را بدانیم و نکند که درگیر حاشیه‌ها شویم.
 
وی افزود: از خداوند متعال مسالت دارم به اینجانب و اعضای دولت جدید برای پیشبرد برنامه‌های اعضای دولت و ارائه خدمات ارزنده ارزانی دهد. 
 
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: از تمامی نمایندگان ملت می‌خواهم با مشورت و توحید به عدل مرا به این امر بزرگ یاری دهند. 
 
رئیس دولت یازدهم خطاب به مهمانان خارجی و داخلی حاضر در این مراسم گفت: از تمامی مهمانان خارجی که برای شرکت در این مراسم مهم رنج سفر را به خود هموار نمودند و همچنین سفرای کشورهای مقیم تهران و از تشریف فرمایی مقامات لشکری و کشوری تشکر می‌کنم. 
 
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در پایان  تصریح کرد: در این جا به نمایندگان ملت ایران اعلام می‌دارم که بابررسی‌های لازم و با بحث‌های کارشناسی با تشکل‌های علمی و طبق اجرای اصل 133 قانون اساسی در همین جلسه فهرست اعضای وزرای پیشنهادی دولت یازدهم را به همراه متن زندگی‌نامه و خط و مشی و اصول کلی دولت به رئیس‌مجلس به منظور اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌نمایم. 

17:33-  حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در جلسه‌علنی که با دستور برگزاری مراسم تحلیف برگزار شد، لیست اعضای کابینه را به مجلس تقدیم کرد تا نمایندگان صلاحیت آنان را بررسی کرده و به این افراد رای اعتماد دهند.

علی لاریجانی در پایان سخنان رئیس جمهور در مراسم تحلیف، گفت: از سخنان جامع ایشان استفاده کردیم و از اینکه به موضوعات مهمی پرداختند تشکر می کنیم، ایشان به مدت 2 هفته فرصت داشتند که اسامی کابینه خود را اعلام کنند و ما زرنگی ایشان را که امروز و در این مراسم اسامی کابینه خود را اعلام کردند به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با همین سرعت انشاالله کارهای دیگر کشور را سامان دهد.

وی افزود: اجازه می‌خواهم نامه آقای رئیس جمهور برای معرفی اعضای هیات دولت به مجلس قرائت و اعلام وصول شود.
در ادامه این جلسه ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نامه دکتر روحانی به رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص اعلام اسامی کابینه دولت یازدهم را به شرح زیر قرائت کرد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
احتراما در راستای اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی و همچنین ماده ۱۸۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست اسامی وزرای پیشنهادی را به همراه شرح حال آیین‌نامه‌ای آنان و همچنین خط و مشی و اصول کلی و برنامه دولت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌دارد.
حسن روحانی

وزارت امور اقتصادی و دارایی:  علی طیب‌نیا

وزارت اطلاعات: سید محمود علوی

وزارت امور خارجه: محمدجواد ظریف

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمود واعظی

وزارت آموزش و پرورش: محمدعلی نجفی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:  علی ربیعی 

وزارت جهاد کشاورزی: محمود حجتی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: حسین دهقان

وزارت دادگستری: حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی

وزارت راه و شهرسازی: عباس آخوندی

وزارت صنعت، معدن و تجارت: محمدرضا نعمت‌زاده

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: جعفر میلی منفرد

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: علی جنتی

وزارت کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی

وزارت نفت: بیژن زنگنه

وزارت نیرو: حمید چیت‌چیان

وزارت ورزش و جوانان: مسعود سلطانی‌فر

17:37- جلسه علنی مجلس پایان یافت.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات 2 + ارسال نظر
خواب گو یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:33 ب.ظ http://www.khabgoo.com

سلام دوست من
وبلاگ جالبی دارید. برای شما آرزوی موفقیت دارم.

خیلی ممنون

www.iramit.net/irabest یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:13 ب.ظ http://www.iramit.net/irabest

جشنواره انتخاب وبلاگ برتر

http://www.iramit.net/irabest

جای شما در بین سایتها و وبلاگهای برتر خالیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد